Reklámok a gazdaság motorjai
Ki ne bosszankodott volna már azon, hogy a 19:30-kor kezdődő kedvenc filmjének még éjfélkor sincs vége és pont a legizgalmasabb részeknél jönnek a reklámok… YouTube-on, közösségi és videómegosztó portálokon is hozzászoktunk, hogy minden tartalom egy kis hirdetéssel indul és közben is gyakran megvan szakítva egy-egy rövid reklámblokkal. A mobilon játszóknak minden pálya után ,,jutalom” hirdetés fut, vagy ha elfogyott az életük, reklámvideók megtekintésével újra tölthetik.
A reklámok megítélése hazánkban meglehetősen negatív, 10-ből 7 fogyasztó szerint idegesítőek és tönkre teszik a tartalomfogyasztásukat. A 2000-es évek elejéhez képest, valóban sosem látott mennyiségű reklám zúdul ránk offline és online médiacsatornákon egyaránt, azonban ezek okai elsősorban a fogyasztói szokásokban keresendők.
Az érme másik oldala:
A nem kézzel fogható, digitális termékekre kevesen hajlandók pénzt költeni. Csak vessen egy pillantást az okostelefonjára. Önnek hány letöltött alkalmazása van? Ezek közül mely applikációkért fizetett?

Forrás: freepik.com
Természetesnek vesszük azt is, hogy a Google keresőbe beütve szinte bármilyen információhoz hozzájuthatunk, szabadon tölthetünk le fényképeket, útvonalakat tervezhetünk, díjmentes a legtöbb e-mail küldő szolgáltatás, sőt a videótelefonálás is. Bele se gondolunk, hogy szoftverfejlesztők tízezrei dolgoznak folyamatosan a fenti szolgáltatások üzemeltetésén, az új funkciók implementálásán. Nekünk fogyasztóknak ingyenes, de ahogy Ön se megy be ingyen dolgozni, valahonnan a működési költségeket elő kell teremteni.
Itt jönnek képbe a hirdetők:
Ők fizetik meg a fejlesztési költségeket. Nélkülük minden digitális tartalomért mélyen a zsebünkbe kéne nyúlnunk, beleértve a telefonunkon futó összes mobilapplikációt is. Régebben megvettük a napi újságot, ma már digitális formában díjmentesen olvassuk. A szerkesztőségeket is zömében a hirdetők tartják fenn.
Mikor szakadó esőben behúzódhatunk egy buszmegálló utasvárójába, jusson eszünkbe, hogy ez is a hirdetőknek köszönhető. A várót létesítő és karbantartó cégek is a hirdetésekből finanszírozzák működésüket.
Ha a felszín alá tekintünk, láthatjuk, hogy a reklámkommunikáció egy minden iparágat átszövő hajtóerő, a gazdaság igazi motorja:
- Innovációt, technológiai fejlődést indukál
- Olyan vállalkozások létrehozását segíti,
melyek szolgáltatásaiért a fogyasztóknak nem kell fizetniük - Ezáltal munkahelyeket teremt
- Alacsonyabb árakat eredményez
- Növeli a fogyasztói bizalmat
Digitális faliújság és médiafelület egyben:
A hirdetéses modellre építve jött létre az InfoScreen rendszer is, mely 2022-ben indult egy magyar startup cég új fejlesztéseként. Okosotthon szolgáltatásuknak köszönhetően a papíralapú faliújságot, a cetlizést, korszerű LED-es képernyőkkel váltják ki, melyekre közvetlenül képes kiírni a ház gondnoka vagy képviselője. Ezáltal az információközlés lényegesen gyorsabb, hatékonyabb.
Dolgoznak azon, hogy a faliújság rendszer összeköttetésben legyen valamennyi közműszolgáltatóval, hogy egy esetleges csőtörés vagy üzemzavar beálltakor a lakók azonnal értesülhessenek a várható helyreállításról (a szolgáltatáshoz kiegészítő mobilapplikáció is tartozik).

A startup célja, hogy a társasházakat modernizálja. Azért, hogy a szolgáltatást a lakóknak díjmentesen tudják biztosítani, az infoképernyők mellé egy-egy videóhirdetések megjelenítésére alkalmas kijelzőt helyeznek. A reklámok a hírektől függetlenül, külön eszközökön futnak.
Az InfoScreen képernyőin a reklám nem tolakodó, a liftre történő várakozás közben értékes, hasznos tartalomként szolgál, mely kellemesebbé teszi a várakozással töltött időt. Egy nyugodtabb, befogadóbb környezetben tudja megszólítani a lakókat.
Konklúzió:
A hirdetések közvetett úton átformálták, kényelmesebbé tették életünket. A jelenlegi üzleti modelleket mi fogyasztók hívtuk életre. Élvezhetjük az innovatív szoftvereket, fejlesztéseket, cserébe a bankkártyánk helyett elegendő a figyelmünkkel fizetnünk.